התאמת עדשות מגע במגוון מבצי מרשם


ד"ר ניר ארדינסט, יו"ר החוג לעדשות מגע.

אי אפשר להתעלם מהיתרונות הרבים של עדשות מגע ויעידו על כך מיליוני המשתמשים ברחבי העולם.

אך אנו, כמי שמתאימים את עדשות המגע, נתקלים כל הזמן בבעיות שהן גורמות וצריכים להתמודד עם פציינטים הסובלים מפוטופוביה, עין אדומה כרונית, דמעות, תחושת גוף זר, טשטוש במשקפיים וזיהומים בקרנית.

צריך לציין את ההתקדמות העצומה שחלה בטכנולוגיית עדשות המגע. כיום , ניתן להשיג עדשות רכות מהידרוג'ל, עדשות יומיות ועדשות רכות לתיקון ספרי,צילינדרי ולפרסביופיה. בעדשות קשות החליפו עדשות ה- RGP את עדשות ה- PMMA , מה ששיפר באופן דרמטי את מעבר החמצן לקרנית.

השימוש ההולך וגובר בעדשות רכות לא קבועות ( יומיות, חודשיות וכד' ) הקטין את בעיית הצטברות המשקעים על העדשה ובכך הוריד את כמות ה- GPC ודלקות הקרנית הזיהומיות                                 (infectious keratitis  ).

התאמת עדשות מגע

הרכבת יתר – Overwearing

המונח  הרכבת-יתר מתייחס לתופעות של בצקת בקרנית ו/או פגיעה באפיתל הקרנית לאחר שעות הרכבה מרובות מידי של עדשות המגע, שגרמו לחוסר חמצן hypoxia)) בקרנית.   

פעמים רבות הרכבת היתר היא מעין מעגל קסמים: שעות ההרכבה הארוכות גורמות לשינויים בקרנית, מה שגורם לפציינט לראייה פחות טובה כאשר הוא מסיר את העדשות ועובר למשקפיים ותופעה זו רק גורמת לו להשתמש אפילו יותר בעדשות ועוד פחות במשקפיים.

הבעיה היא שהפציינטים לא יודעים שתופעה זו מצביעה על בעיה ועל מצוקה של העין והם ימשיכו בהתנהלות זו, לעיתים במשך שנים עד שמתישהו תהיה להם תגובה חריפה יותר של העין, כגון: תגובה אלרגית, דלקת לחמית זיהומית, היפוקסיה של הקרנית, או פגיעה חריפה (אקוטית) באפיתל הקרנית, (acute epithelial erosion ). אז הם נאלצים להשתמש במשקפיים (הישנים) שלהם, שכמובן לא מספקים להם ראייה מספיק טובה והם באים אליך.

האם לשנות להם את המרשם הישן? כמה זמן ייקח לקרנית להתייצב אחרי שנים של הרכבת עדשות מגע?

כמובן שיש לבחון כל מקרה לגופו, אך ניתן לפעול לפי מספר הנחיות כלליות :

  1. לבצע בדיקה מקיפה וכוללת של העין , כולל סליט- למפ, קרטומטר ורפרקציה. ניתן להיעזר גם    

      בטופוגרפיה של הקרנית.

  1. להסביר לפציינט שתהליך התייצבות הקרנית הוא הדרגתי ולוקח זמן.
  2. במשך השבועות הראשונים לתת מרשם זמני, אפשר של ספייר- אקוויוולנט, או אפילו להשאיר את המשקפיים הישנים. כאשר תוצאות הבדיקה מגיעות למצב שהן תואמות את כוח עדשות המגע, אפשר לשנות על-פיהן את מרשם המשקפיים, אם זה תורם לשיפור חדות הראייה.
  3. להורות לפציינט להימנע לחלוטין מהרכבת עדשות מגע עד שהקרנית מתייצבת.
  4. אם הפציינט איבד את התחושה בקרנית, צריך לא לתת לו להרכיב עדשות מגע כלל, עד שהתחושה בקרנית תחזור למצב נורמאלי, או קרוב לזה.

כאשר מתאימים מחדש עדשות מגע, כדאי להתאים עדשות RGP עם DK גבוה או עדשות רכות מסיליקון הידרוג'ל.

  1. להדריך את הפציינט להגביל את שעות הרכבת העדשות . אסור לו להרכיב אותן שוב מהרגע שהוא פוקח עיניים ועד הרגע שהוא הולך לישון (כלומר, מצאת החמה עד צאת הנשמה של הקרנית).
  2. להדגיש את החשיבות הרבה של בדיקות תקופתיות לבריאות העיניים שלו.

באופן כללי, אין ספק שהרכבת ייתר של עדשות מגע עלולה לגרום לעיוות בלתי- הפיך ( או בלתי הפיך חלקית ) של הקרנית. אומנם זה היה נפוץ יותר עם עדשות PMMA, אך קיים גם עם עדשות RGP ואפילו עם עדשות רכות. סביר להניח שזה קורה יותר כאשר ההתאמה היא לא טובה , אך בהחלט לא רק. החדשות  הטובות הן, שברוב המקרים אם מפסיקים לחלוטין להרכיב עדשות, הקרנית חוזרת למצבה המקורי.